Samma lika

God förmiddag på er.. Hela familjen här hemma ligger fortfarande i sängen. Jag har iof surfar runt och spelat spel på iPhonen ett bra tag. Men männen sover som grisar som vanligt såhär på morgonen. Vad gjorde man innan iPhonen? Sov eller läste böcker kanske.. ;)

Som många av er säkert vet så har min kära man svåra magproblem. Nu ska vi inte gå in på det, MEN dessa magproblem har gjort att vi testat hem hel del olika typer sv dieter och variationer på mat. En av mina favoritsysselsättningar har alltid varit att se till att dessa dieter blir så lik vanlig mat som möjligt. Trotts magproblem så ska man kunna lyxa med godis och fika. Inte för många förbud då funkar det inte helt enkelt.. Och jag vet att det är många, väldigt många där ute som lider av magproblem ELLER bara är uttråkade på den gamla vanliga maten. Så från och med idag tänker jag börja dela med mig av recepten vi lagar här hemma. Hoppas någon får nytta av dem..

Tänkte vi börjar med ett super lätt och snabbt bröd som vi äter..

Tunnbröd!
2 dl bovetemjöl
2 dl rismjöl
5-6 dl vatten
Lite salt
Ca 1- 1,5 tsk brödkrydda (kan uteslutas)
Olja

Blanda mjölen, vatten och kryddor i en bunke. Smeten ska vara lite tjockare än pannkakssmet. Värm upp en liten stekpanna med olja. Grädda tunna bröd (jag brukar använda en soppslev för att mäta upp mängden smet) i stekpannan, ca 3min på varje sida eller tills de fått fin färg. Lägg bröden på galler i ugnen i 100C grader och låt dem torka där. Ju längre bröden ligger i ugnen desto hårdare blir de. Brödet går med andra ord lika bra att göra till hårt- som till mjuktbröd!

Lycka till!! Berätta gärna hur det går om ni testar recepten!
Ha en trevlig kristiflygare!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

alexandra86

Ordning och reda, lådvin på fredag...

RSS 2.0