Pajgrottor

Överlevde gårdagen med 12 timmars arbetsdag. Skapligt trött när jag kom hem men Daniel hade fixat så maten var klar och jag mest kunde dimpa ner i soffan. Borde ha förberett lite inför att vi åker till Idre imorgon men nje kände tydligen inte för det.. Får se om jag hinner det ikväll eller anars imorgon någon gång.

Imorgon kör jag sista seminariet på Universitetet denna termin och sedan väntar nästan hela 3 månaders sommarlov!!! Eller okej det va att ta i, lite mer än 2 månader jobbar jag men nästan hela 4 veckor semester, det är UNDERBART!!! Förra året hade jag några dagar ledigt och då pluggade jag till tenta...

Har egentligen inte så mycket produktivt att bjuda på idag så kanske skulle ge er ett smaskigt recept istället... Det kan ju alltid vara bra att ha...

Senaste dagarna har jag varit sjukt sugen på lax eller fisk i någon form helt enkelt. Är också hemskt sugen på att baka. Hinner aldrig baka längre, förr baka jag hela tiden, nu har jag inte bakat sedan vi hade inflyttningsfest och det var ju inte igår... Ska ta mig en regnig dag på min semester och bara baka!
Ska baka bröd, dammsugare till syster, polkabrownies till Maria, muffins och kanske lite kanelbullar. Älskar att baka, det är som terapi för mig som mamma sa en gång. Min kropp säger också att han vill ut och rpinga eller i alla fall träna och det vet jag inte riktigt vart jag ska få tid till, självklart p åsemestern men så länge vill jag inte vänta så kanske får jag gå upp tidigt imorgon så jag hinner det innan skolan och så får såklart löparskorna förlja med till Idre i helgen, även golfklubborna ska med dit.. Ska bli härligt med lite minisemester. 

Detta ser väl ut att vara ett super mumsigt recept?! Måste nog provas i sommar.

Rabarberpajgrottor

Stora kakor, små pajer. Rabarberpajgrottor helt enkelt. Receptet kommer från boken Mina efterrätter.

 

Pajskal
200 g smör, rumsvarmt
1 tsk vaniljsocker
1 dl strösocker
4.5-5 dl vetemjöl
100 g mandelmassa, riven

Fyllning
2 st rabarberstjälkar (ca 200 g), tunt skivade
2 msk vatten
0.5 dl strösocker
Florsocker

Serveras med
Grädde, vaniljglass eller vaniljsås

Foto: Anna Kern

Foto: Anna Kern

Tips

Receptet ger 16 små pajer.

1.
Pajskal
Sätt ugnen på 175 grader.

2. Vispa smör, vaniljsocker och socker vitt och poröst med elvisp.

3. Tillsätt mjöl och vispa till en smulig deg.

4. Nyp ihop degen med händerna och vänd upp den på ett lätt mjölat bakbord.

5. Dela degen i två bitar och rulla varje bit till en rulle som är 4–5 cm tjock.

6. Skär varje rulle i 8 bitar, ca 3 cm tjocka.

7. Fodra små pajformar eller hårda muffinsformar med degen.

8. Fördela mandelmassan på bottnarna.

9. Fyllning
Lägg rabarberbitarna i en kastrull och häll på vattnet.

10. Sjud några minuter tills rabarbern börjar mjukna.

11. Tillsätt strösockret och rör om.

12. Fördela fyllningen i formarna.

13. Grädda kakorna mitt i ugnen 20–25 minuter, eller tills de börjar få en gyllenbrun färg.

14. Låt svalna på ett galler och pudra med florsocker.

15. Servera med lättvispad grädde, vaniljglass eller vaniljsås.




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

alexandra86

Ordning och reda, lådvin på fredag...

RSS 2.0