Europa och världen under 1900-talet vs. Kycklingpaj

Idag känner jag att jag intehar så mycket att berätta för er. Gjorde ett ruttet seminarium igår, men inte konstigt... Europa och världen under 1900-talet och kvinnan vi har ÄLSKAR politik och jag avskyr det... Vet ni hur mycket som hinner hända på 100år??? Första världskriget, andra världskriget, Kalla kriget, Sovjetunionen, alla mellan krigstider... Ja jag kan berätta att det hinner hända en hel del och det skulle vi reda i på 1 tim och det låg tyvärr inte i mitt intresse.. Men men nu är det gjort och jag hoppas inte att jag blir halshuggen för det i framtiden. Nu är det dags att bita tag i att skriva ett PM om Pakistans 1900-tals historia, kan tyvärr säga att detta har varit den minst intressanta delkursen, jag gillar gammal historia typ antiken och medeltiden.. Men men snart sommarlov!

Ikväll ska vi på Ebbas dansuppvisning och lör-sön åker vi upp till Sthlm och mamma och pappa för att titta på Galenskaparna och bara mysa. Men eftersom jag inte har så mycket mer att berätta egentligen så tänkte jag att jag bjuder på ett recept såhär till helgen. Gjorde i måndags en kycklingpaj som jag fått recpet på av Daniels mamma. Sen gjorde jag en liten egen variant men grunden är hennes, och ack så smskig!

Ingers kycklingpaj
Ingredienser

Pajdeg
50g margarin
2dl mjöl (jag brukar ta 1dl vetemjöl och 1dl rågmjöl)
2-3msk vatten

Fyllning
½ grillad kyckling
½-1 röd paprika
3-4 färska champinjoner
3 ägg
3dl mjölk
ost
salt
peppar
curry

Knåda ihop degen till pajen och tryck ut i en pajform. Förgrädda pajskalet i 10min på 225grade.
Riv kycklingen i bitar och se till att alla hårda småben och liknande kommer bort, finhacka paprikan och skiva champinjonerna. Fyll pajskalet efter förgräddningen med kycklingen och paprikan, lägg champinjonerna ovanpå. Vispa ihop äggstanningen (ägg och mjölk, 1dl mjölk/ägg) och blanda i kryddorna, rikligt med curry. Häll det över pajen och strö över riven ost eller skivor. Grädda i 225 grader ca 25-30min, eller tills pajen ser klar ut.
Låt sedan svalna något och servera med en sallad.

Super mumsigt! När jag gjorde köpte jag en hel grillad kyckling och passade på att göra två så man har en i frysen och kan ta fram när man inte orkar laga mat!

Trevlig helg på er!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

alexandra86

Ordning och reda, lådvin på fredag...

RSS 2.0