Im back

Hej hallå!
Ojoj sista tiden har jag verkligen INTE varot flitig på denna blogg.
Precis som mycket annat i mitt liv så går det i perioder...

Har nyligen haft två veckors semester och då har jag som ni troligen förstår haft mycket annat för mig än att sitta vid datorn och tur är väl det?! Har gjort allt från att jobba, träna, baka, roadtrip, shoppat och bara njutit. Tiden bara flyger förbi när man är ledig. Men nu har jag påbörjat 8 veckor sommarjobb sen väntar två till veckor ledigt innan skolan drar igång igen. Känns skönt med lite uppehåll från pluggandet, hoppas 1½år går fort. Ska faktiskt bli roliga kurser känns det som. Eller okej, matte känns sådär men va tusan.

Under sommaren kommer också vår lilla Harry som ni vet bara ca 2 veckor kvar nu längtar!!!



Som jag klurade på för ett tag sedan så tror jag detta får bli lite av en receptblogg..
Hittade ett recept som jag inte provat men är bra sugen på att göra.

Här kommer Kolatårtan

Till bottnen:
350 g mandelmassa
3 äggvitor

Till kolasåsen:
3 dl vispgrädde
1 dl socker
2 msk sirap

Till toppen:
2 dl vispgrädde
3 tsk kakao
Eventuellt en påse flagad mandel

Börja med att riva mandelmassan grovt och blanda sedan ner de ovispade äggvitorna. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt och rita upp en rund ring, ungefär eller ganska exakt 28 cm i diameter. Bred ut smeten jämnt i den runda ringen och skjutsa in plåten i ugnen, ungefär 15-20 minuter i 175 grader. Sedan ska man få kakan att lossna från bakplåtspappret. Det kan vara lite knepigt men ett sätt är att lägga en skärbräda på kakan och vända på alltihop för att försiktigt dra loss pappret.

Kolasåsen är enkel. Det är bara att sjuda alla ingredienserna i 25-30 minuter eller tills den blir tjockflytande. Bred sedan såsen över den kalla kakan. När såsen kallnat är det bara att breda på ett lager med vispad grädde och strö kakao på toppen. Eventuellt även lite mandelspån.

Servera den direkt men går även att spara i kylen till dagen efter.

hittad på bloggen http://beatrixmix.blogg.se/2011/june/smarrig-kolatarta.html
Visst låter det smarrigt! Kanske något till midsommar.

Ha det bäst!
Och lev livet...



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

alexandra86

Ordning och reda, lådvin på fredag...

RSS 2.0