vart är fredagskänslan??

Något jag saknar mycket i min vardag som student är fredagskänslan man har när man jobbar.
Alla är lite extra glada och det är iaf rätt lätt o kul att jobba för alla längtar till helgen. Men idag ICKE!!! Är inne på min andra arbetsvecka nu på somnmarjobbet men inte har jag någon fredagskänsla idag inte, skulle lika väl kunna vara torsdag.. suck saknar min fredagskänsla!

Imorgon ska vi på bröllop och det är ju också något av det roligaste jag vet, men inte ens uppspelt över det är jag. Men det kommer nog när jag får börja piffa imorgon och få iordning på hela klädseln. Ska fixa mormors hår på förmiddagen imorgon nästan lite nervös, haha ja kan inte ens sådant men enligt söta mormor så kan jag tydligen det ;) Blir nog bra det där, alltid kul att träffa släkt och familj. Min kära kusin som ska gifta sig så äntligen är det någon på min sida som ska gifta sig. Sedan Daniel och jag träffades har vi varit på 2 bröllop varje sommar och alla har varit på Daniels sida. Iår var det blivit 1 dop och ett bröllop (på lördag) och båda på min sida, eller ja dopet va väl bådas sida men min vän från början. =)

Så helgen kommer spenderas mestadels med att va på bröllop o fixa inför det och sen på söndag är vi nog halv pigga ;) Då blir det nog lite jobb och mest slapptid som gäller.

Är sugen på att baka cheeascake, har aldrig gjort det men det är ju himla gott...
Men vad ska Daniel och jag med en hel cheeascake till??O vi har så mycket glass i frysen som vi borde äta upp innan jag ens tänker på att baka något nytt och till på köpet fick vi för oss att köpa godis igår. Va ute på Marieberg igår och hamnade på Godishuset, fanns massa kul sorter så vi köpte ca 2 kg... Undra varför eftersom jag inte ens gillar godis och ingen av oss ska ju äta men men så blev det..
Och det värsta av allt är att godiset inte ens är gott.. Smakar parfym och gummi.. Vissa straffar Gud med det samma kan man säga.. Haha ja så inte är det läge för någon cheeascake inte.. 

Detta lät ju smarrigt annars, hitta en trevlig sida... www.cheeascake.nu


Frusen jordgubbscheeascake

Få saker passar så bra till cheesecake som jordgubbar. Kombinera med citron för en kaka utöver det vanliga.

Du behöver

Receptet är för 6-8 personer.

  • 8 digestivekex
  • 50 g smör
  • 5 dl jordgubbar (ca 350 g, frysta går bra)
  • 4 ägg
  • 2 dl vispgrädde
  • 400 g färskost
  • 2 msk jordgubbssylt
  • 2 dl råsocker (eller strösocker)
  • 1 citron, helst ekologisk då skalet ska användas

Gör så här:

Välj en form 24-28 cm i diameter. Gärna med löstagbar kant, men även en vanlig pajform går att använda.

Smält smöret och låt det svalna något.
Krossa kexen och blanda med smöret. Tryck ut i botten på formen.
Skär jordgubbarna i tunna skivor. (Om du använder frysta bär behöver de inte tina helt utan bara så att de går att skiva.) Använda tre bunkar till smeten:
Knäck äggen och separera vita från gula i olika bunkar. Vispa vitan till hårt skum.
Blanda gulan med sockret och vispa slätt.
Tvätta citronen noga och riv skalet mycket fint.
Blanda samman färskost med citronrasp, jordgubbssylten och en matsked av citronsaften.
Vispa grädden i en separat bunke.
Rör nu samman färskosten, citronen och sylt, med äggulan och sockret.
Blanda försiktigt ner den vispade grädden i smeten.
Rör till sist försiktigt ner de vispade äggvitorna.
Varva smet och skivade jordgubbar i formen.
Frys formen i minst fyra timmar, gärna över natten.
Tag fram och låt tina i kylskåp cirka 45 minuter före servering.*
Dekorera gärna med färska jordgubbar vid serveringen.
* Om du fryser kakan en kortare tid än över natten behöver den troligtvis inte tina innan servering. Risken är att den blir för lös i konsistensen.

Hoppas ni har något roligt planerat i helgen!!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

alexandra86

Ordning och reda, lådvin på fredag...

RSS 2.0