Tid för te

Efter o ha börjat dagen med o springa, vidare till jobbet en paus för skolavslutning o sedan tillbaka till jobbet i onsdags så blev det HEM!!!
Som jag längtade, var sjukt trött hela dagen, trodde knappt jag skulle kunna stå upp sista timmarna.  Landade i sängen direkt jag klev innanför dörren, "vilade" eller så slog någon mig i huvudet, eventuellt så kan någon ha kört över mig med en långtradare... Men två timmar senare vaknade jag till liv, skööönt!

När jag behöver rensa huvet finns det två val, träna eller baka. O träna hade jag ju redan gjort på morgonen så det blev till o baka. Hittade för ett tag sedan ett recept på Te kakor, mumsigt värre är ju det så varför inte baka egna??
Lätt som en plätt blev det o medan de jäste i bunken hann jag med 30min sömn till... hehe
(O nej jag hade inte svårt o somna sen...)



Hur glad blir man av denna syn när man kommer in i köket?
Tror den har jäst klart va??

Ingredienser

2,5 dl mjölk
2,5 dl vatten
125 gram smör (eller margarin)
1 paket jäst (50 g)
1 dl socker
0,5 msk salt
900 gram vetemjöl (spara lite till utbakning)


Gör så här

  1. Degspad: Smält smöret och tillsätt vatten och mjölk , värm till 37 grader.
  2. Smula sönder jästen i en bunke,(använd assistenten). Tillsätt lite degspad och rör om tills jästen smält. Tillsätt resten av degspadet.
  3. Tillsätt mjölet (spara ca. 0,5 dl till utbaket) socker och salt. Arbeta degen i assistenten ca. 4 minuter.
  4. Låst jäsa i bunken ca. 30 minuter. Häll upp degen på bakbordet och arbeta ihop den smidig.
  5. Dela degen i ca. 15 bollar. Tryck ut varje boll (en i taget) med handflatan och kavla sedan till ca. 0,5 cm tjock och rund kaka.
  6. Lägg dem på plåt ca. 6 st/plåt. Låt jäsa i ca. 30 minuter.
  7. Picka(gör små hål i degen) kakorna innan gräddning. Grädda i 200 grader i ca. 10-15 minuter.
  8. Pensla de färdiggräddade kakorna med varm vatten direkt efter gräddning.


Sen får man såhär mumsiga te kakor...



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

alexandra86

Ordning och reda, lådvin på fredag...

RSS 2.0