Lätt Mat o Muffins

I fredags lagade jag lite matlådor o frös in, så bra o ha i veckorna.
Belv en snabb men ack så god.
Belv även någon slags skinksås.
Idag blev det lite muffins med krossad choklad i.


Snabb köttfärsås

köttfärs
mjölk
ketchup
köttfärs krydda

Bryn köttfärsen. Häll på mjölk o ketchup o se till att allt blandar sig.
Strö över köttfärs kryddan o låt det hela puttra en stund (ca 15min +).

Servera med pasta o riven ost!


Skinksås

Rökt skinka
Purjolök
champinjoner (konserverade)
kantareller (färska eller konserver)
Creme fraich
ev. mjölk
salt
peppar

Fräs skinka, svamp o purjo. Blanda i creme fraich o
ev lite mjölk för o få det lite mer såsigt.
Salta o peppra o låt det hela puttra ihop till en god sås.


Servera med pasta eller couscous!

Muffins med krossad choklad

50 g smör
3 ägg
2 dl strösocker
1 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
100 g grovhackad choklad

Sätt ugnen på 225°. Sätt ut pappersformar på en plåt eller smörj en muffinsplåt lätt. Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt mjölk och smör. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det i smeten. Tillsätt choklad. Klicka ut smeten i formarna. Grädda mitt i ugnen ca 20 min för stora och ca 12 min för normalstora. Låt muffinsen svalna.


image581


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

alexandra86

Ordning och reda, lådvin på fredag...

RSS 2.0