Fredag 5/10

Efter jobbet tog jag o Sixten oss snabbt över staden för o träffa syster på Friskis o Svettis,
blev ett medel pass idag.
Tycker fortfarande att ledaren på detta passet ser ut som en giraff på grönbete,
lite stör jag mig på henne, men passet blir bättre o bättre.
Skönt o sluta veckan med i alla fall.

När jag kom hem blev det tvättning o lite städning o lite packande
o bakning o förvällande av svamp.
Min underbara kollega Helene hade med sig svamp till mig idag som hon plockat,
snäll som bara den!

image521
Mina svampar!

Japp idag har jag provat något nytt, köpte havregryn i veckan o på baksidan fanns ett
recept på ett bröd som verkade gott, tänkte att det kunde vara värt o prova.
Mycket glad att jag provade det, yammi mama!


Frukostbröd med fiberberikade havregryn
(Visst låter det nyttigt!)

5dl fiber havregryn
6dl mjölk
½dl flytande margarin eller olja
1pkt jäst (50g)
2msk brun farin (bytte ut detta mot råsocker)
2tsk salt
7dl vetemjöl

Pensling:
mjölk
fiber havregryn


Lägg havregrynen i en bunke. Värm mjölken och matfettet till ca 40 grader.
Häll blandningen över grynen och rör om.
Låt stå o svälla i ca 15min.
Smula ner jästen, tillsätt brun farin och salt.
Rör till jästen har löst sig. Tillsätt vetemjölet.
Arbeta den ganska lösa degen i maskin 3-5min eller för hand ca 10min.
Strö över lite mjöl o låt jäsa övertäckt ca 30min.
Arbeta ihop degen i bunken.
Klappa ut degen med mjölad hand i en lättsmord långpanna (ca 30x40cm).
Skåra den med mjölad kniv till jämnstora bitar.
Nagga rutorna med en gaffel.
Låt degen jäsa under bakduk i ca 30min.
Pensla med mjölk. Strö över havregryn.
Grädda mitt i ugnen i 225 grader , ca 15min.
Låt svalna på galler under bakduk.
Bryt brödet i rutor när det kallnat.


image522


Nehej, dags o packa klart inför vår resa till stora staden sthlm imorgon.
Sen sussa!
Ha en kalas helg, det tänker jag ha!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

alexandra86

Ordning och reda, lådvin på fredag...

RSS 2.0