Matmamman...

Igår blev det en vilodag från träningen, lyxade till det med en lång skönt promenad istället...
Så skönt o bara gå ut o gå i friska luften, man blir beroende av frisk luft när man sitter på kontor hela dagarn...
Va även duktig o tvättade dessvärre borde det blivit mer städning än det blev men det får vi ta en annan gång.
Däremot provade jag några nya recept igår, eller det blev två nya recept.
Passade på att prova båda o frysa in några matlådor o nu slipper jag laga matlådor denna vecka... Me like!
Det blev en vegetarisk lasagne med spenat i o så blev det rårakor.
Rårakor har jag i o för sig gjort förut men inte på detta sättet.
Rårakorna åt jag igår kväll o de blev mycket mumsiga, men va även tvungen o prova lasagnen o den va helt oki...
Absolut något ni måste prova. På sista tiden har jag allt mer börjat strunta i kött, äter det fortfarande absolut, det är ju så gott! Men veg mat går faktiskt lika bra o speciellt nu när jag lärt mig äta bönor bättre...
Svarta bönor är en favvo i bönvärlden! O självklart sojabönor (rostade o saltade).
Fick tips om att köpa Bregotts nya smör med havssalt i vilket jag nyfiken som jag är gjorde, o absolut att rekomendera, det ser lite skumt ut men gott va det verkligen. Nästan så man kan skippa pålägg o bara ha det på mackan... *L*

image175


Rårakor med Chilismak
2port

2 stora potatisar, ca 300 g
2 gula lökar, ca 200 g
2 ägg
1-2 krm salt
1 krm peppar
smör
250 g Keso med chilismak
1/2 purjolök

Skala potatis och lök. Riv potatisarna fint. Riv eller hacka löken fint. Blanda potatis och lök med uppvispade ägg, salt och peppar. Låt lite smör bli ljusbrunt i en stekpanna. Lägg i tre klickar smet åt gången, knappt 1/2 dl smet per råraka, bred ut smeten tunt. Stek 2-3 min per sida tills de är gulbruna och frasiga. Servera dem direkt med cottage cheese och finstrimlad purjolök.
Jag åt mina på det gamla hedliga sättet med lingonsylt o vanlig sallad, funkar lika bra det men för er som är sugna på något nytt är detta ett bra tips!
Om ni som jag gör dubbel sats (om ni är flera eller ska ha till matlådor) sätt ugnen på ca 100 grader o ställ en ugnssäker form i ugnen där ni kan lägga de färdig stekta rårakorna så länge så de håller värmen.  

image173


Grön snabblasagne
4port

2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
smör
1 pkt bladspenat, ca 250 g
1 burk krossade tomater ca 400 g
1 grönsaksbuljongtärning
1 dl svarta oliver med eller utan kärna
5 dl ostsås
9 lasagneplattor
2 dl Arla riven ost

Sätt ugnen på 225°. Skala och grovhacka den gula löken och vitlöken. Fräs i smör i en stekpanna. Rör i tinad spenat, tomatkross och smulad buljongtärning. Låt såsen koka några minuter. Kärna ur oliverna och rör ner dem i såsen. Varva tomatsås, ostsås och lasagneplattor i en smord, ugnssäker form. Strö över osten. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min. Servera med sallad.

image174


Det bästa av allt är att båda recepten är precis lika goda som de ser ut...
Får se om det blir nått bakat nu i veckan eller till helgen o några fler nya recept tror jag absolut att det blir...
Lycka till med allt matlagande o bakand...


Kommentarer
Anna

Funkar det att frysa potatis alltså? Jag har funderat på det, men inte testat...

2007-05-09 @ 11:21:59
URL: http://nanannan.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

alexandra86

Ordning och reda, lådvin på fredag...

RSS 2.0