Kungen är död o hans drottning är fri...

I helgen har jag äntligen tagit mig ut ur pasta träsket...(men det är ju så gott).
Levde på pasta hela förra veckan, vilket inte kändes så kul, men insprationen för mat fanns inte där...
Det blev pasta 2ggr om dagen i 5 dagar... usch det är illa...
Men i fredags var jag hos mina älskade föräldrar o åt potatisgratäng o grillspätt...
mmm, finns det något bättre än att äta pappas o mammas mat?
Nej jag tror inte det, det är en av de saker man saknar mest med att inte bo hemma, men så underbart när man väl kommer dit, känns som man har ett stort hål i magen då ju, man kan äta precis hur mycket som hellst!!!
Älskar det!!
Sen hade jag slängt ihop den där morotskakan som ni kan läsa om några bloggar ner... (*L*)
Själva kakan var mycket god men det där med mjukost?? Nej tack du... det vill jag bespara mig ifrån, inte alls i min smak, men päronen tyckte om den, sa de i alla fall... hehe!
I lördags blev det inte nån matlagning alls men som jag sagt tidigare så blev det underbar sushi, finns det nån där ute som inte ätit det så lova mig o smaka, det är hur underbart som hellst, o många skratt får man när man ska försöka få till det med de där förbaskade pinnarna... haha, men tillslut så går det!

Men nu till saken, i söndags så lagade jag en rätt som jag hört mycket om men aldrig provat...
Chicken á la King...
Det var faktiskt mycket gott, så det tycker jag verkligen ni ska prova, o inte alls svårt, men var försiktiga med saltet, det var inte jag... (mycket vatten blev det den kvällen... hehe).

Chicken á la King

4 kycklingfiléer, ca 500 g
3/4 tsk salt
1 krm vitpeppar
smör
1 stor röd paprika
200 g färska champinjoner
2 msk vetemjöl
3 dl hönsbuljong
1 äggula
1 dl Kelda mellangrädde

 Skär kycklingfiléerna i mindre bitar. Krydda med salt och peppar. Stek dem i smör i en stekpanna. Kärna ur och strimla paprikan. Dela svamparna om de är stora. Bryn paprika och svamp i smör i en gryta. Strö över mjölet och rör om. Tillsätt buljongen under omrörning. Låt koka ca 3 min. Tillsätt kycklingköttet. Rör ihop äggula och grädde och rör ner det i grytan. Värm under omrörning. Tag bort grytan från plattan när första bubblan syns. Smaka av med salt och peppar. Servera med kokt ris och sockerärter.

Tips: Kycklingfiléerna kan bytas mot skinn- och benfri grillad kyckling.
Servera med sallad...

image73

Lycka till!!



En annan sak som jag har hört är att det ska vara mycket bättre att äta hårtbröd istället för mjuktbröd, så nu har jag ''slutat'' med mjuktbröd, självklart kommer jag äta det, o lyxa med det ibland, men övervägande del ska jag försöka hålla mig till hårtbröd, faktiskt mycket udnerskattat, nästan så det är godare än mjukt... *L*
I alla fall just nu, kan vara att man inte ätit det på ett tag, men ja så länge det varar är det ju bra... =)

Ha en bra vårdag, det är underbart med denna sol, hoppas det håller i sig!



 



Kommentarer
Linn

Jag är nog knäckebröds-missbrukare, for sure! Men åhh, så gott det är! Fast jag måste erkänna att jag får allvarliga cravings för mjukt bröd ibland, men en gång i veckan på helgen har jag sagt att då får det vara ok. :)
Allt bra med dina päron annars? Hälsa, om de minns mig vetja! ;)

2007-03-27 @ 17:20:12
URL: http://linnnn.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

alexandra86

Ordning och reda, lådvin på fredag...

RSS 2.0