Konferens o matlagning!

Fredag till lördag helgen veckan som var så var jag o mitt jobb (Egeryds Fastigheter) på konferens på Sikfors Herrgård!
Mycket prat, mycket info, mycket skratt, mycket info som man inte vill ha om sina kollegor, mycket mat, mycket alkohol... o roligt! '
Ja du, fulla 30, 40,50 & 60 + :are har jag fått nog för ett tag nu... haha
O absolut fulla o över sexuella hantverkare... ujujuj!

Men en sak som var otroligt rolig var att på kvällen fick vi med hjälp av en (riktigt sur) kock laga mat...
Väldigt god mat, blev det trotts alla alkohol som dracks undertiden... hehe
Vi delades in i 3 grupper en för förätt, en för varmrätt o en för efterrätt...

Det som stog på menyn var:
Sikforsbröd
Jordärtskockscreme
Marinerad lax

Helstekt älgstek
Vitlökscreme
Balsamico- och baconreduktion
Rotfruktspytt
Potatistorn

Vit chokladmoussetårta
Rårörda hallon
Limeflan

Det värsta är, att det var precis lika gott som det låter.
Tänkte att ni skulle få några av dessa recepten, sen vet man inte, några till kan komma senare...
Det jag var med o gjorde var brödet, eller jag var nog med o laga lite överallt men mest brödet!

Sikforsbröd

6dl ljummet vatten
½pkt jäst
2tsk salt
2tsk mörk sirap
ca 13dl vetemjöl special


Smula jästen i vattnet, tillsätt salt, sirap o mjöl.
Blanda väl.
Häll degen på bordet o låt vila minst 1tim.
Knåda den inte...
Skär lämpligt stora bitar o baka ut direkt,
eller så förvaras brödet i kylen till nästa frukost.
Grädda i 225 grader 10-20min beroende på storlek.
Det viktiga är att det inte knådas någon gång under bakningen.

Tänkte även ni skulle få göra:

Limeflarn

75g äggvita
75g mjöl
75g florsocker o rivet limeskal


Blanda smeten, pensla 10cm långa o 3cm breda strängar på
bakplåtspapper och grädda i ugnen på 200grader, tills de börjar få färg.
Låt svalna, passar perfekt till glass eller andra desserter.

image44

Lycka till!



Kommentarer
eve

ahaa.. de lät inte illa! maten allstå!

2007-03-14 @ 08:36:48


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

alexandra86

Ordning och reda, lådvin på fredag...

RSS 2.0