Helg redan?

Oj vad denna vecka har gått fort, o knappt har jag hunnit blogga något, illa illa!

Men nu ska ja allt ta tag i o blogga lite tänkte jag, trotts att dte är super duper rörigt här på jobbet, så tar jag en liten min rast för o rensa huvet från alla griniga hyresgäster o vissa tjatiga/gnälliga kollegor... *L*

Förra helgen blev en del bakat igen, dels så hade mormor o jag choklad semle fika, de blev inte så goda tyckte jag, men kanske tycker du dem blir godare, eller så va det bara det att jag misslyckades??
Kan nog vara så också, men prova, så får ja veta vad Du tyckte!

Choklad semlor

12st små

75g smör

2½dl mjölk

25g jäst

2msk vaniljsocker

1krm salt

1dl kakao

6½dl mjöl

¾ dl socker

Fyllning

200g mandelmassa

75g mörk choklad (block) smält

1dl sylt

Grädde

3½dl grädde

½-1dl sylt

Så här gör du:

 Smält smöret, tillsätt mjölken och ljumma blandningen.

Smula ner jästen i en bunke. Häll över degvätskan och rör ut jästen. Tillsätt vaniljsocker,

Salt, kakao, mjöl och socker. Arbeta samman till en ganska kletig deg. Knåda den ordentligt, antingen 5min i hushållsmaskin eller 10min för hand.

Låt degen jäsa övertäckt på varm plats i minst 45min.

Ta upp degen på bakbord och dela den i 12 bitar. Rulla bitarna till små bullar o lägg dem på en bakplåtsklädd plåt. Låt jäsa övertäckt på varm plats i minst 30min.

Grädda i mitten av ugnen i 200grader 10-12min. Låt svalna.

Gröp ur en del av inkråmet av bullarna. Blanda med mandelmassa, smälta chokladen, o sylten.  Lägg fyllningen i semlorna.

Vispa grädden ganska löst och blanda ner sylten. Spritsa eller klicka grädden på semlorna lägg på locket o njut!!
(Kan verka svåra, vilket de inte var!)
163040-32

Sen i lördags hade Evelina o jag Sushi mys med ananaspaj.. mmm me like!
Det är absolut den godaste paj man kan äta, det går lixom inte o sluta...
Spec, lite ljummen med glass till.. ååååå!!!!!
Något ni verkligen måste prova...

Ananaspaj

150g margarin

3dl mjöl

1dl socker

1tsk bakpulver

Fyllning

2dl creme fraich

½dl socker

1tsk vaniljsocker

1burk krossad ananas

Smält margarinet, ha i mjöl, socker o bakpulver i kastrullen o planda om.
(Går att minska smöret o då istället smörja formen ta ca. 100g isåfall).
Tryck ut pajdegen/smeten i en pajform.
Blanda de övriga ingredienserna o ha i formen.
Grädda ca 25-30min i 175 C.
Servera med glass...(Verkad söt o sliskig men det kan jag lova att den inte är, helt perfekt!)

163040-33


Får se vad det blir till att laga i helgen, något smaskigt ska vi allt kunna få ihop om jag bara får tiden, fudnerar starkt på o baka lite små kakor, dels till mina beställningar o även så har jag hittat så söta kanel hjärtan som verkar roliga att prova!
Trevlig helg!



Kommentarer
Anonym

vi é ena riktiga mystanter du o ja;)

2007-03-02 @ 14:07:40
Anonym

vi é ena riktiga mystanter du o ja;)

2007-03-02 @ 14:07:43
Anonym

ALEX BAKVERK ÄR BANNEMIG DET BÄSTA JA VET!

2007-03-02 @ 14:08:39
eve va de ja......

a de va de....

2007-03-02 @ 14:09:12
eve

Å i helgen blire vetekatten=) smaskensfillibajs!

2007-03-02 @ 14:11:46
eve

Å i helgen blire vetekatten=) smaskensfillibajs!

2007-03-02 @ 14:11:52
eve va de ja......

uschäkkta att ja e så hetsig på knappen...

2007-03-02 @ 14:16:10
Anna

När mina Junis-barn bakade semlor förra året la de i allt de kunde hitta som verkade gott... mandelmassa, banan och annan frukt, nötcreme, sylt, grädde m.m... liiite för mycket för min smak...

2007-03-07 @ 10:52:12
URL: http://nanannan.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

alexandra86

Ordning och reda, lådvin på fredag...

RSS 2.0