Bagels...

Idag passade jag äntligen på att prova o baka bagels...
Det verkade ju så trassligt, så det passar ju perfa när
man i alla fall ska tvätta o inte har nått o göra...
Men det var inte alls så svårt som jag trodde,
det värsta är att de blev sjukt goda...
Skandal... De kommer jag absolut att göra igen!


Bagels
ca 15st

25g smör
5dl mjölk
50g jäst
2tsk salt
2msk honung eller ljus sirap
13-14dl vetemjöl special

Till kokning:
3liter vatten o 2msk salt

Till pensling:
1 uppvispat ägg, 2msk skalade sesamfrön (eller andra frön)

Så här gör du:

1. Smält smöret i en kastrull, tillsätt mjölken och värm upp till 37 grader.

2. Smula jästen i en bunke och häll på degspadet.
Rör om och tillsätt salt, honung/sirap och hälften av mjölet.
Arbeta degen 5min, tillsätt under tiden resten av mjölet.

3. Arbeta degen ytterligare 5min i maskin eller 10min för hand så att
den blir riktigt smidig. Jäs degen underbakduk i 30min.

4. Koka upp vatten och salt i en stor kastrull o sätt ugnen på 225 grader.

5. Ta upp degen på lätt mjölat bakbord och dela degen i 15 bitar.
Rulla varje bit till ca 20cm långa längder och forma dem till ringar. 
Tryck ihop ändarna ordentligt. 

6. Koka ringarna några åt gången i ca 2min.
Ta upp dem med en hålslev och låt dem rinna av.
Lägg dem på bakpappersklädda plåtar.
Pensla med det uppvispade ägget och strö på sesmafrön.

7. Grädda i mitten av ugnen i 15-20 min.

8. Låt brödet svalna på galler med bakduk över.

Tips!
Bre philadelphiaost o lite pesto o en skiva tomat på.
Funkar jättebra som picknick macka, till lunch,
 till frukost eller när man bara är sugen på något mumsigt!

image234


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

alexandra86

Ordning och reda, lådvin på fredag...

RSS 2.0