just me

just me

Jaha, då har man skaffat sig en blogg...
Detta va ju trevligt, känns som om alla har en egen blogg just nu, där de kan skriva precis vad som faller de in om om det som de tycker är roligt!
O då ska väl inte jag vara sämmre, eller?
Nepp...

Denna blogg kommer nog handla om lite olika saker men mest mat o bak...
Min stora kärlek här i livet... älskar o laga mat o baka...*L*
Men troligen kommer den handla om en del andra saker också ex:
Kläder, vardagen, shopping, resor o annat skoj...

Jag tycker vi tar ett mumsigt recept direkt...
Är inne i en sopp period just nu o va passar inte bättre nu när dte är sååå trist väder?
Än soppa o lite nybakt bröd...
Denna vecka har det blivit sparris soppa, broccoli o ost soppa och svamp soppa...
O till det Måste man ju ha nybakt bröd... självklart!
Men igår blev jag otroligt sugen på kanel bullar, finns det nå så underbart som en varm nybakt kanel bulle?? mmm me like!
Så idag får ni nöja er med att baka bullar (vilket absolut inte är fy skam...)


Inget går upp mot nybakade bullar och ett glas kall mjölk. 



Ingredienser

20 st                                      

75 g smör
7 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl strösocker
2 krm salt
25 g jäst
2 1/2 dl mjölk

Fyllning:
ca 50 g rumsvarmt smör
2 msk strösocker
1 msk kanel

Garnering:
1 uppvispat ägg
pärlsocker

Gör så här

Skär smöret i tunna skivor och lägg det i en bunke. Tillsätt 7 dl av mjölet (spara 1/2 dl till utbakningen), socker, salt och jästen delad i mindre bitar. Värm mjölken till fingervärme, 37° och rör ner den i mjölblandningen. Arbeta ihop degen tills den blir blank och smidig. Låt den jäsa under bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 225-250°. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt. Kavla ut degen till en rektangulär platta, ca 25x50 cm. Bred ut smöret på degplattan. Strö över socker och kanel. Rulla ihop från långsida till långsida till en rulle. Skär rullen i 20 bitar, ca 2 cm breda. Ställ bitarna med snittytan upp i pappersformar. Jäs bullarna under bakduk ca 30 min. Pensla bullarna med ägg och strö över pärlsocker. Grädda mitt i ugnen 6–8 min. Låt bullarna svalna på galler under bakduk.

Njut, gärna med ett glas mjölk, saft eller lite te... =)

Hörs snart igen!!!


Kommentarer
Anna

Schysst, nu vet jag var jag ska leta recept!

2007-01-08 @ 12:41:30
URL: http://nanannan.blogg.se
Linn

Hej, "Lally"! Kul att du skaffat blogg. :) Tummen upp! Inte visste jag att du älskar mat och bak. Då fann jag mig en sann vänn redan i 8årsåldern där nere i Portugal, för det råkar vara min passion också. ;)

2007-01-12 @ 14:11:26
URL: http://linnnn.blogg.se
eve

Å min lilla egna husfru! Hur ska ja någonsin bli lika händig o effektiv som du???? Nästa helg ska vi frossa=)mohahaha.. PUSS honeypie

2007-01-19 @ 10:01:51
japanen

SUSHI PÅ LÖRDAG!!!!

2007-01-19 @ 10:02:59


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

alexandra86

Ordning och reda, lådvin på fredag...

RSS 2.0