Favvo recepten...

Äntligen har jag lite tid över för att ta tag i min nya blogg...
Yay!!!

Detta blir mina två favvo recept!

Vi börjar med underbara Hallon/blåbärs snittar...

Snittar!


3 ägg
4dl socker
150g smält margarin
2tsk vaniljsocker
4dl mjöl
blåbär, hallon eller annan god frukt...

x Rör hastigt ihop ägg, socker o smält margarin.
Tillsätt vaniljsocker o mjöl, rör om.
- Men inte mer!

x Häll smeten i en långpanna med smort bakplåtspapper, ca 25 x 35cm.

x Strö hallon eller blåbär eller annan frukt över hela ytan o grädda i 200 grader, 20-25min.
(För hel långpanna använd dubbel sats).


O fortsätter med ett matbröd, mina rågisar...

Rågisar!

1pkt Jäst
1stk salt               blandas i bunke!
2msk sirap

25g margarin (smältes)
3dl Vatten                              Degspad 37grader

1dl Grahamsmjöl
4.5dl Rågsikt          (Mer mjöl av båda sorterna kan behövas)

Blanda alla ingredienser i ovanstående ordning.
Arbeta degen väl o låt den jäsa 15-20min i bunke med bakduk över.
Baka ut fina små hålkakor som naggas med en gaffel.
Jäses på plåten ytterligare 15min.
Gräddas: i 225 grader, ca. 7min.
Låt svalna, dags att Äta!!!!


Detta är mina favvo recept såå underbara ett måste att prova för er!


Hoppas ni gillar dem lika mycket som jag...
Kommer snart fler smaskiga recept, Lovar!!








Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

alexandra86

Ordning och reda, lådvin på fredag...

RSS 2.0