Efter helgen...

Nu var det snart slut på helgen, dags att röra sig mot sängen snart så man får sin skönhets sömn!
Har haft en mycket mycket bra helg, mys, film, umgåtts, bio, shopping, utgång, nya människor, resturang, träning... Det enda jag inte haft tid till är matlagning o bakning...
Vilket känns lite trist... Men jag hoppas på o få tid till det snart...
Så dessvärre har jag inte hunnit prova något av de recepten ja skrev om sist...=(
Är det någon som har det så kan ni väl berätta hur det gick o hur smaskigt det va???

Men något jag lyxa till det med ikväll till min soppa var att tina upp lite scones...
Fick ett såå gott lite lyxigare scones recept av min kollega helt underbart!
Så det tänkte jag att ni ska få nu så ni också kan äta lite smarriga scones...
Bra tillbehör är så klart lite smör o så ost... docke en med mild smak då sconesen har en "mustig" smak som det står i receptet... =)
Mmm... baka o njut, inte svårt men underbart o lite lyxigare...
Passar perfekt till film o te myset eller till tjejkvällen...


Scones med mustig smak
(8 bitar, tid ca 45min)

4dl vetemjöl
1dl rågflingor
1dl riven ost (ex. herrgårdsost)
½dl finriven parmesanost
3tsk bakpulver
30g margarin
2dl vatten
½ buljongtärning med grönsakssmak

1. Blanda vetemjöl, rågflingor, rivna ostsorterna och bakpulver i en skål eller matberedare.

2. Dela smöret i mindre bitar och lägg dem i skålen.

3. Värm vatten med buljongtärningen och rör om tills den löst sig, det ska inte bli hett.

4. Häll buljongen i skålen och arbeta samman allt till en grynig deg, ju mindre den arbetas desto bättre.

5. Dela degen i yvå delar, forma till runda plattor ca 12cm i diameter. Arbeta degen med lätt mjölade fingrar, den ska inte kavlas.

6. Lägg degkakorna på smord eller bakpappers klädd plåt och skär ett stort kryss, nästan ända ner i plåten så att kakorna senare kan delas i fyra delar var.

7. Grädda i 225grader ca 15min.

Tips!
Scones är alltid godare varma, antingen nygräddade eller lätt uppvärmda.

Detta måste ni prova (igen) det är underbart gott...
Hoppas ni har det bra o att ni smaskar på nått mumsigt just nu!
Nu ska i alla fall jag ta o hoppa i sängen o få lite skönhets sömn!
Hörs snart igen... O kommentera gärna mina recept positivt o negativt! =)


Kommentarer
Johannes

najs blogg yo. ;)

2007-01-15 @ 07:14:11
URL: http://huns.blogg.se
Linn

Mmm! Detta recept måste jag prova! Har mitt vanliga lite "egna" grundrecept till scones som alla bara ääälskar, men det hade varit kul någon gång att köra en lite annorludna variant. Detta blir helt klart ett alternativ! Måste provas! :)
Ha en bra dag, Alexandra! KRAMAR.

2007-01-15 @ 10:52:56
URL: http://linnnn.blogg.se
www.karolinas.blogg.se

Hur kommer det sig att jag har haft min blogg längre än dig och att du ändå har fler kommentarer?

2007-01-15 @ 20:21:07


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

alexandra86

Ordning och reda, lådvin på fredag...

RSS 2.0