Sockerkaka o rösti...

Ja igår blev det till att prova oströsti, mycket lätta att tillaga, lite små kenpiga att steka men efter ett tag fick jag till det, o relativt snabbt tycker jag att det gick!
Något jag verkligen kan rekomendera, mycket goda!!
Jag åt mina ihop med lite stekt bacon o lingonsylt, hade ingen matlagnings yoggi hemma o detta gick minst lika bra utan!

Sedan tog jag tag o bakade en sockekaka igår när Jonna o Karolina skulle komma på OC & TopModell kväll... Har vart sugen på det hela veckan nu, dessvärre blev ja nte lika sugen när ja väl hade gjort den men en liten bit slank ner i alla fall. Allt nybakat är ju så gott... *L*
Tiger kaka blev det o te o cockis!


Tigerkaka

2st ägg
2dl socker
50g margarin
1dl mjölk
3dl mjöl
1½ tsk bakpulver
2tsk vaniljsocker
2msk kakao


Vispa ägg o socker pösigt. Smält smöret o häll i mjölken o låt det hela koka upp.
Blanda smör mjölken med ägget o sockret. 
Häll i mjölet som förrst blandats med bakpulver o vaniljsocker. 
Blanda allt till en smidig smet. 

Ha över lite mindre än halva smeten i en annan bunke o blanda med ca 2msk kakao.
Häll den ''vita'' smeten i en smörjd o bröad form, häll sedan den mörka smeten över den ''vita''.
Dra en gaffel genom smeterna några gånger så att det blir ett marmorerat mönster.
Grädda kakan i 175Co 35-40min.
Låt svalna något innan kakan tas upp på en plan yta.



Något som är jätte gott är att använda samma smet men byta ut kakao mot citron saft o rivet citron skal. 
Du  delar då inte smeten utan har den i samma bunke o blandar citronen i hela smeten. 
Medan kakan gräddas bryter du vit choklad o smälter i ett vattenbad. 
När kaan är klar o har svalnat något brer du på chokladen på kakan o strör lite silverkulor eller färgat strössel eller annan fin dekor över kakan, Klar att servera!
 

vit choklad 

Mycket fint, gott o ser lite lyxigare ut än en vanlig sockerkaka!
Funkar bra om man inte har tid o fixa en tårta!
(Vilket jag är mycket sugen på att baka, gräddtårta vore super kul o baka...
Kanske blir det en inom en snar framtid... *L*)
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

alexandra86

Ordning och reda, lådvin på fredag...

RSS 2.0