3 sorters kakor...

Jo imorrse innan jag drog mig upp på stan för lite shopping så blev det till att baka 3 sorters kakor... =)
Det blev, chokladdrömmar, vaniljdrömmar o cookis...
De blev mycket populära hos mormor i alla fall, o redan har jag fått fler beställningar... haha
Måste säga att jag funderar mer o mer på o ha kak party... kommer du?

Drömmar

100g margarin
3dl socker
2tsk vaniljsocker
1dl olja
1tsk hjortronsalt
1½ dl mjöl
(För chokladdrömmar tillsätt ca 2msk kakao)

Rör samman margarin, socker o vaniljsocker (o ev kakao).
Tillsätt olja lite i taget. Blanda hjortronsaltet med lite av mjölet
och rör ner det i degen. Arbeta in resten av mjölet.
Forma degen till små bollar.
Lägg dem på smord eller bakpappers klädd plåt.
Grädda kakorna i mitten av ugnen 150 Co, ca. 20min.
Förvara i burk eller i frysen.
163040-22163040-21

Cookies

150g Margarin
11/4dl socker
2ägg
100g mörk blockchoklad
(50g skalade jordnötter)
1tsk kanel
1tsk bakpulver
4dl mjöl

Rör margarin o socker poröst.
Tillsätt äggen, ett i tagetunder kraftig omrörning.
Hacka chokladen (och nötterna) ganska grovt.
Rör ner dem i smeten.
Blanda kanel, bakpulver o det mesta av mjölet.
Rör ner blandningen i smeten o arbeta sedan in resten av mjölet.
Degen blir något lös o kladdig.
Forma degen till små runda bollar o platta ut dem något eller klicka ut lagom stora smet klickar på en smord eller bakpappers klädd plåt.
Grädda kakorna i mitten av ugnen i 200 Co ca 14min, låt dem svalna på galler.
Förvara i burk eller i frysen.

163040-23

Sen blev ja bjuden på något mycket gott idag...
Karro gjorde fullkorns veggi pizza till melodifesten ikväll...
Men dte receptet får ni fråga henne om.. hehe men god var den!
O pizza sallad med morot o rödkål... mmm...

Melodifestivalen i år är ganska dålig måste jag säga.
Jag gillade The ark o progg gubbarna =)
Lustans Lakejer eller va de nu hette... haha (skumt namn btw!)
Men Luuk är en mycket bra programledare, riktigt rolig, sjuk humor som jag... haha!
Luuk o Bert Karlsson my favorit...

Lycka till med kakorna...
Kommer troligtvis något mer recept snart...
Ojojoj, får se om jag tar tag i o lagar nån god mat snart också!




Kommentarer
Linn

Jag kommer gärna på kak-kalas. (:

2007-02-13 @ 09:04:42
URL: http://linnnn.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

alexandra86

Ordning och reda, lådvin på fredag...

RSS 2.0