2 sorters kakor...

Ja, efter jobba, en tur på stan, träning, promenad o handling med karro så blev det till att baka 2 sorters kakor...
Har fått nille på att baka små kakor, så mysigt!
Vet inte riktigt vad jag ska ha dem till, men de flesta brukar uppskatta att få lite kakor då o då.
Inte många som har tid ork o lust att baka traditionella små kakor nu för tiden har jag märkt.
Vilket jag kan tycka är synd... Kakor är mumsigt, o tar man en så räcker det.
I o för sig, finns det något nybakat som inte är gott? =)
Tycker att flera borde ta tag i o baka små kakor, kanske bjuda sina vänner på kaffe/te o kaka,
7 sorters kak kalas...
Men vi börjar med dessa två recept. risk finns attd te blir flera den närmaste tiden...



Havre drömmar

2½ dl havregryn
200g margarin
1½ dl socker
4 dl mjöl
2 tsk hjortronssalt

Rosta havregrynen på en plåt i ugnen eller i en stekpanna på spisen.
Rör om ofta, de ska bara ha en svag guldgul färg.
Låt dem svalna.
Rör margarin och socker vitt och poröst.
Tillsätt havregrynen och mjölet blandat med hjortronsaltet.
Låt degen vila i ca 10min.
Rulla ut den till en fingertjocka längder.
Dela dem i bitar och forma kulor av dem.
Lägg dem på smorda plåtar eller bakplåtsklädda plåtar.
Grädda mitt i ugnen i ugnen i 150 Co  ca. 20min.
Låt svalna o förvara dem sedan i burkar eller frys eller servera direkt!
163040-20163040-19



Klickkakor

125g margarin
1 1/4 dl socker
1 ägg
1½ dl russin
3dl mjöl
1 tsk bakpulver


Rör margarin och socker pösigt.
Tillsätt ägget och russinen.
Blanda i mjölet och bakpulvret.
Klicka ut smeten i toppar på smorda plåtar eller bakplåtspapper klädda plåtar.
Grädda kakorna mitt i ugnen i 175 Co ca 10min.
Låt kakorna kallna på galler, förvara sedan i burkar eller frysen eller servera direkt.
(Tips! Klicka ej ut för stora toppar, de flyter ut).
163040-18

Lycka till!
Bjud dina vänner på några söta små kakor!!!



För jag vill leva la dolce vita,
Ja, jag vill leva la dolce vita,
Jag vill bada i champagne, min vän
På resan genom gryningen,
Jag vill leva la dolce vita,
Ja, jag vill leva la dolce vita,
Ge mig glitter och glamour
Här där verkligheten bor
Dolce vita mon amour



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

alexandra86

Ordning och reda, lådvin på fredag...

RSS 2.0