Morotskaka

För ett tag sig fick jag en stor chock!!
Nea hade aldrig ätit morotskaka...
Helt sjuk, det som är så underbart.
Så jag kunde ju inget annat o göra än o baka en morotskaka 
så flickan kan leva sitt liv fullt ut... haha
Denna blev underbart god,
morotskake-oskulden nea tyckte också om den... hehe
Saftig o god!!

Morotskaka

100g rumsvarmt smör
2½ dl socker
2-3 morötter, ca 300g
3 ägg
3dl mjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk kanel 

Kräm
25g smör
250g kesella 
1dl florsocker
1tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 175 grader. Börja med att smälta smöret till krämen och låt det svalna.
Rör ner kesellan, florsocker och vaniljsocker. Ställ krämen i kylen.
Rör smör och socker poröst. Rör i äggen, ett i taget. Skala o riv morötterna fint.
Rör ner dem i smeten. Blanda mjöl, bakpulver och kanel. Rör ner det i smeten.
Häll smeten i en smord o bröad form, ca 24cm i diameter. Grädda i nedre delen av ugnen
ca 40min, tills en sticka är torr. Stjälp upp kakan o låt den kallna. Bred krämen över kakan.
Låt den stelna i kylen.

 
Jag gjorde kakan utan krämen på, o den är mycket god utan.
Kan tänka mig att den blir minst lika god med kräm... =)

image399


Kommentarer
emmy

mm, morots kaka är RIKTIGT gott !:P
gillar din blogg , kolla & kommentera gärna på min<3

2007-08-09 @ 21:29:05
URL: http://minkrypinask.blogg.se
emmy

haar du köpt de på guldfynd?? :)
jaa de är onödigt tkr iaf jag !:)
<3

2007-08-10 @ 10:03:50
URL: http://minkrypinask.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

alexandra86

Ordning och reda, lådvin på fredag...

RSS 2.0